neljapäev, 18. detsember 2008

"The entity" (1981)



director: Sidney J. Furie
125min.
USA










"Entity" on üks mu lapsepõlve telekafilmidest, kuid omal ajal ei jätnud ta sügavat muljet, sest siin puuduvad igasugused muinasjutulikud efektid. Ma olin siis vist veel nii väike ja süütu, et ei teadnudki üldse midagi vägistamisest ja mingi üksinda voodis tõmblev naine jäi lihtsalt arusaamatuks. St. ma ei osanud hinnata siinset psühholoogilist pinget.

Aga nüüd tundub mulle vahest, et kõige paremini kutsuvad seda õiget kõhedusetunnet esile just väidetavalt päriselul põhinevad kummituslood. Seda enam on tulnud enamuse puhul täielikult pettuda. Ehmatusekohad võivad ju olla hästi orkestreeritud, kuid kui jõuab kätte lahtiseletuse aeg läheb kõik kolinal allamäge. Ratsionaalne mõtlemine lihtsalt keeldub neid vastu võtmast. Viimane taoline kogemus oli "An American haunting". Ma arvan, et see kummituste motiivide ja päritolu selgitamine ongi põhimõtteline suur viga, sest ükski selgitus ei kaalu üle hirmutunnet, mis tuleb teadmatusest. "Entity" on selles suhtes väga hea film. Ta ei toetu küll päriselt tõestisündinud loole (kuigi väidab nii), aga mingi tõepõhi võib siin olla. Lugu jutustab üksikema Carla Moran'ist, keda hakkab ühel hetkel regulaarselt külastama inkuub. Tugeva poltergeisti saatel ilmub nähtamatu vaimolend ja hakkab teda jõhkralt vägistama (neid kohti saadab karm martial industriali biit, väga mõjuv!). Nähtus ei ole seotud elukohaga, kallaletungi võib oodata igal hetkel ükskõik kus. Esialgu otsib ta abi professionaalsest meditsiinist. On selge, et tegemist on mingi eriti raskekujulise psühhoosiga, mille ravi saab olema väga pikaldane. Samal ajal juhtumid üha sagenevad, arstide skeptilisus ajab vihale ja Carla pöördub parapsühholoogide poole. Tehakse igasuguseid katseid ja üritatakse kummitust kinni püüda, kuid lahenduseni ei jõuta sellegipoolest. Mõlemal poolel, nii ametlikul kui alternatiivsel teadusel, puuduvad piisavad vahendid ja kogemused, et toimuvat mõista või seletada. Ainus lahendus on, et Carlal tuleb olukorraga leppida ja nii jääbki.

Mitmeid kordi on Ameerika televestlustes esinenud naised, kes on väitnud, et Carla Morani tegelaskuju on võetud just nende järgi, kuid mingit adekvaatset tõestust jutule pole leitud. Inkuube ja sukuube, mis on ju piibellikult vanad nähtused, saab mingis ulatuses seletada nn. unehalvatusega, mis on täiesti reaalne neuroloogiline häire. Lihtsustatult öeldes on see une ja ärkveloleku vahepealne seisund. Teadvuselolek on segunenud unenäolise alateadvusega ja keha ei allu veel aju poolt antud signaalidele, st. on liikumisvõimetu. Ma arvan, et olen midagi sarnast väga kergekujuliselt ise ka kogenud. Jään vahest tööl olles magama, kuid see on tavaliselt väga ärev uni, sest ma ju tean, et ma ei tohiks niimoodi päeval magada ja alateadvuses on pidev ohutunne, et mitte vahele jääda. On juhtunud nii, et ma juba kuulen koridoris lähenevaid samme ja üritan silmi avada, kuid keha oleks nagu halvatud. See on füüsiliselt väga ebameeldiv tunne nagu võitleks minestamisega. "Entity" on küll täiesti puhtalt kummitusfilm, kuid kuna ta ei paku lahendust jääb siiski põhimõtteliselt võimalus ratsionaalseks tõlgenduseks. Ainuõige variant, peaks sobima kõigile.









Kommentaare ei ole: