neljapäev, 22. november 2007

"Fellini - Satyricon" (1969)



director: Federico Fellini
138min.
Italy/France




Selliste end kinokunstis totaalselt kehtestanud nimedega on mul alati kahtlane suhe olnud. Ainukesena jääb välja Pasolini ja kuna mul veel nägemata tema "Arabian nights", siis eks ma sealkohal seletan Pasolini-vaimustusest pikemalt. Ega ma ei jäta tavaliselt kunagi mainimata, kui keegi filmide kohta küsib, et Pasolini on mu suurim lemmik. Kahjuks pöördub sealt enamasti kõigi jutt kohe Antonionide ja Fellinide peale.

"Satyricon"is on eelkõige see, et ta on samasugune ekstsentrilise kunstnikupilguga tehtud antikkfantaasia nagu Pasolini nn. Elu Triloogia. Samamoodi perversne ja värvikirev. Mõned kaadrid olid lausa äravahetamiseni sarnased. Tinto Brassi "Caligula" meenus ka orgiastseenides. Alguses tegi murelikuks suhteliselt raske jälgitavus. Et ei tea ju täpselt seda algupärast lugu ja ei saa aru, kas on suvalised antiiknimed või on mingid olulised mütoloogilised tegelased äkki. Mul on veel selline versioon ka, et kui tekst on kreeka- või ladinakeelne ja mitte itaaliakeelne, siis tõlge puudub. Piibli ja kõigi nende teistega sarnaselt on ju antiikmütoloogia nagu seebiseriaal - igal tegelasel on oma taust ja elulugu ning nad kõik on omavahel seotud, pole mõtet ilma eelteadmisteta keskelt alustada. Noh, õnneks selgus et Satyriconist ongi säilinud ainult fragmendid ja et see film polegi muud kui ilma tähendusrikka lõputa sündmuste jada (lõpeb kusjuures poole lause pealt).
Kui "Orgy of the dead"i pole käepärast võtta, siis ma arvan, et põhimõtteliselt saaks seda päris edukalt videotaustana kasutada. Siin on piisavalt palju Fellinile tüüpilisi groteskseid inimkarikatuure. Tore ju vaadata puuderdatud nägude ja lillepärgadega vanamehi roosas öösärgis ringi jooksmas. Igasugused kivikamakatest laotud maalingutega templid keset kõrbe on ka efektsed. Androgüünsed või siis lihtsalt ilusad geinoormehed on ka sümpaatsed. Aga ma ma tõesti ei oska/ei viitsi öelda, mis mõttes ta erines Jarmani "Sebastiane"st. Aa, lihtne tegelikult. Poole pikem ja võtteplatse oli rohkem.

Kommentaare ei ole: