neljapäev, 1. aprill 2010

"The last theft" (1987)

director: Jiri Barta
20min.
Czechoslovakia

Jiri Barta "Krysar" ehk lugu Hamelini linna rotipüüdjast oli juba mitu aastat mu animatsioonide wishlistis. Õnnelikul kombel sain nüüd Barta kogumikplaadi "Labyrinth of darkness", kus on lisaks sellele veel kaheksa tema lühifilmi aastatest 1978-1989. Tuleb tunnistada, et "Krysar" ei meeldinud, sest vaatamata oma süngusele (paaris kohas oli lausa verevalamist) oli ta täpselt sedalaadi nukufilm, mis paneb mind kulmu kortsutama. Esimese mõttena tuli vaadates pähe, et isegi eesti filmina poleks ta parimate hulgas. Näiteks mõneti sarnane Hardi Volmeri "Sõda" on ikka palju parem. Kui ma praegu mõtlema hakkan, siis see "Sõda" ja "Kärbes" on võibolla üldse ainsad lahedad täiskasvanute nukufilmid mida ma näinud olen. "Krysar"ist ma pikemalt ei räägikski, sest palju huvitavamateks osutusid mitmed teised kogumikul olnud stop-motion filmid. Eriti "The last theft". Lugu vargast, kes läheb tühjendama vana mahajäetud maja, kuid lisaks tohutule varandusele leiab sealt ka kummituslikud elanikud. Pealkirjast tulenevalt osutub see kohtumine saatuslikuks. Pilt on sumedates rohekates toonides, kohati ilusti koloreeritud, meenusid Jan Saudeki fotod. Saateks kajasse mähkunud klassikaline muusika, täpselt nagu kummitava maja filmis sobilik. Ja lõpukaadrid toovad sisse Tsehhi eksperimentaalfilmidele nii omase maagilise realismi. Kaamera sõidab majast eemale tänavale, on varahommik, kostavad tänavahääled, möödub esimene tramm...












Kommentaare ei ole: