teisipäev, 30. detsember 2008

"Seytan" (1974)


director: Metin Erksan
101min.
Turkey









Haruldaste filmidega äritsevad netipoed reklaamivad Türgis tehtud Hollywoodi hittide rip-offe kui nii naljakaid, et neil pole isegi subtiitreid vaja. Ega muud üle jäägi, kes neid muidu viitsiks vaid originaalkeeles vaadata. Mõndade puhul võib see aga isegi tõsi olla. Türgi Star Warsi olen vaadanud mahakeeratud heli ja oma valitud muusikaga ning ikkagi oli väga lõbus, põhiliselt lastesaate tasemel kostüümide ja kohmaka võitlustseenide koreograafia pärast. "Seytan" ehk Türgi Exorcist on õnneks saadaval subtiitritega ja siin on nad kindlasti vajalikud. Kuigi mitmete tuntud efektikohtadega, pole "Exorcist" actionfilm ja selle sisu pole tekstita lihtne mõista. Peab enam vähem ette teadma ka mis toimub, sest "Seytan" järgib väga detailselt algupärast filmi ja seal see nali peamiselt peitubki. Mitte küll nii, et see näeks välja nagu kaadrihaaval kopeerimine, mis oleks ju peen töö, vaid nagu siis kui ei viitsita ise stsenaariumit välja mõelda. Kuna ta on tehtud kohalikule publikule, siis toimub tegevus Türgis, mis tähendab, et katoliiklusest on kõrvale laveeritud. Kirikuõpetaja Damien Karrase asemel on psühhiaater ja demonoloog, kes on kirjutanud raamatu "Seytan" - midagi analooligilist Ülo Valgu uurimustööle "Kurat Euroopa usundiloos" ja lõpus pritsib vaimude väljaajaja deemonit Zamzami kaevu raviveega, mis on üks pühamaid asju Islami kultuuris. Ja Linda Blairi teisik ei torgi ennast mitte krutsifiksi vaid paberinoaga millel on kuradi pea kujuline käepide. Nüüd on mul võimalus ümberjutustada paar huumorikohta. Varsti pärast üleloomulike sündmuste algust leiab ema pööningult mainitud raamatu, kuid keegi ei tea kuidas see sinna on sattunud. Vanaisa ütleb: "Tead ju küll, mulle ei meeldi raamatud" ja vanem tütar, vanust umbes 15, ütleb et ta ei oska lugeda! Raamat jääb lauanurgale vedelema ja kuna arstid ei suuda kurja vaimu küüsis vaevlevat last aidata, siis otsustab ema abi paluda raamatu autorilt. Nad saavad kokku, ema räägib nurjunud meditsiinilistest eksperimentidest (pole tõesti näinud teist filmi kus arstid ajaksid nii hullu pseudoteaduslikku jura, a'la "viga peitub aju ülaosa psühhofüüsilises keskuses") ja palub psühhiaatril suhtuda juhtumisse mitte teaduslikust seisukohast. Psühhiaater vastab: "Don't worry, I'll come as a human" (!?). Siis veel, et teatavasti on üks süzheeliin Damien Karrase süümepiinad seoses oma ema surmaga. Minu arust on siin sel teemal pikemalt peatutud kui päris "Exorcist"is. Psühhiaater saadab oma ema hullumajja (kus ta on voodi külge seotud, sest ei taha seal vabatahtlikult olla). Ei, ta pole üldse paha mees, vanadekodu jaoks pole lihtsalt raha. Ema on oma pearätiku ja suurte ümmarguste prillidega täpselt nagu punamütsikese vanaema. Ja siis need melanhoolsed flashbackid, kus psühhiaater jookseb aegluubis üle õitsva aasa ema rüppe. Tavaliselt jooksevad filmides nii noored armunud, siin on keskealine mees ja väike vanatädi.

Ma ei tea mis olukord 70ndail Türgis valitses. Kas nad olid tõesti nii isoleeritud maa? Kas tõesti ei jõutud neid filme sisse osta? Kas tõesti oli ainuke lahendus teha need ise uuesti? Huvitav kas siis need päris filmid ei jõudnudki seal kinodesse? Kas seal üldse normaalseid filme ka tehti või oli nende meelelahutustööstus nagu mingi Bollywood? Või oli see otsene süüdimatu exploitation, mis jäi imelikul kombel autorikaitsele märkamatuks? ("Exorcist"is on pealegi kasutatud Emerson Lake and Palmeri muusikat). Aga miks toimus see just Türgis ja miks mitte näiteks Kreekas?
























reede, 26. detsember 2008

"They saved Hitler's brain" (1963)


director: David Bradley
91min.
USA

Olematus Lõuna Ameerika väikeriigis on end sisse seadnud natsifanaatikud ja kätte on jõudnud aeg uuesti maailma vallutada. Massihävitusrelvaks on neil mürgigaas ja nad on röövinud ühe Ameerika teadlase, kes ainsana teab vastumürgi retsepti. Natsidele jagab käsklusi Hitleri aju. Teadlast hakatakse otsima, pahadele meestele saadakse jälile ja inimkond päästetakse.

Esimese poole järgi, kus on paksude vuntside ja päikeseprillidega kivinäolised spioonid, tuli mul meelde vana naljasaade HTV. Seal oli üks episood, kus parodeeriti sarnaseid karaktereid. Õigemini need oleksid võinudki olla katkendid siit filmist. "Hitler's brain" (ehk "Madmen from Mandoras"!) on nagu Ed Woodi versioon "Boys from Brazil"ist, ainult et viimane on palju hiljem tehtud. Selles mõttes ka nagu Ed Wood, et kohmakas ja puine küll, aga liiga piiripealselt, et saaks märgatavalt eristada lugematutest teistest 50ndate low budget filmidest. Kui jutt käib vanadest mustvalgetest z-filmidest, siis juhtub väga harva, et veidrus ületaks igavust. Hüüatused a'la "worst movie ever made" on sellegi filmi puhul täiesti arusaadavad, ainult tuleb leppida, et kahjuks pole olemas ühte sellist filmi, vaid neid on seal pjedestaalil umbes 500 tükki. Kuna osad stseenid on hiljem juurde lisatud siis on siin juhtunud sama nali nagu näiteks "Plan 9"is - paariminutilise autosõidu ajal vahelduvad õhtupimedus ja päevavalgus. Samadel põhjustel on siin tegelasi, kes ilmuvad ja kaovad ilma et oleks võimalik aru saada kes nad õigupoolest olid või mida tahtsid. Tähelepanuväärne on valgustus, sellega on huvitavalt mängitud. Sisevõtete puhul heidavad prozektorid pidevalt seinapindadele triipe ja muid kujundeid. Põhiline on siiski Hitler. Arvatavasti üsna põhjendatult kartsin, et ega siin muud pole kui vaid suvaline aju purgis. Oleks läbi läinud veelgi hullem variant, et ainult näidatakse seifi, kus see purk peidus on. Kui tegijad oleksid kaine mõistusega inimesed olnud, siis oleks vist kahjuks täpselt nii läinudki. Kuid siin on ikkagi klaasi all terve pea, kes küll ei tee piiksugi, aga kingib vähemalt paar ilmekat muiet kui keegi maha lastakse. Võib tänulik olla, et film vähemalt midagigi oma nime väärilist pakub.

















neljapäev, 25. detsember 2008

"Ultimo mondo cannibale" (1977)


director: Ruggero Deodato
92min.
Italy

See on järjekorras teine Itaalia kannibalifilm (esimene oli Umberto Lenzi "Man from the deep river"). Laias laastus ikka sama lugu nagu alati, aga osutus tunduvalt paremaks kui võis loota. Meeldis rohkem kui enamus teisi sarnaseid. Vist "Cannibal holocaust"iga tuli tugevalt sisse see mondo teema, mis taotleb nagu dokumentaalsust. Võib ju olla natuke camp kui mingid sensatsioonihimulised b-filmid end nii reklaamivad, aga samas on see üsna tujurikkuja kui arvestada, et sedasi üritatakse ainult varjata kiiruga ja odavalt tehtud pealiskaudset jama. Paradoksaalselt mõjub just "Ultimo mondo cannibale" realistlikumalt. Siin on samuti kasutatud stock footage'it dzunglikiskjatest, põhiliselt sellest kuidas nad üksteist söövad, kuid mul ei tekkinud tunnet, et jälle tahetakse suvalise "Animal planet"i kraamiga päriselu shokki esile manada. Kõik teisedki tuttavad koostisosad on olemas, aga tulemus küündib kõrgemale - äärmusliku survival seikluse tasemeni. Juba visuaalselt oli film kvaliteetsem. Olen harjunud, et kannibalifilmide värvid on alati koledad ja plassid, siin aga oli neis rohkem sügavust. Üldine koloriit oli tumedam ja seega ka süngem. Ürghõim ei elanud mitte mingil korrapärasel lagendikul kõrkjaonnides vaid kaljukoobaste sügavustes. Mitte heleroheliste salatilehtede varjus vaid kõledas mullatolmuses kivihunnikus. Juba psühholoogiliselt jätab selline loodusest leitud elupaik neist algelisema st. usutavama mulje. Ei pidanud mõtlema kust on võetud need imelikud statistid, kes olid nõus võileivaraha eest (kui sedagi) ennast paljaks võtma, ahvi kombel röökima ja toorest liha sööma, rääkimata muudest haigetest asjadest mida loomastunud koopainimesed teevad. Mõte liikus hoopis selles suunas, nagu õige survival-filmi puhul peakski, et hakkasin kujutlema kuidas pärismaalaste ja dzunglisse sattunud seiklejate käitumine sõltub nii tugevalt nende ümbrusest ja kogemustest, millised on üldse kohanemisvõimalused jne. Vägivaldsust see siiski ei pidurdanud. Päris hea ülevaate saab eelajaloolisest primitiivsest kokakunstist.